Eco Wellness - logotyp_2016

hälsokonsultation

Kostens betydelse för hälsan:
Vi är idag  väldigt medvetna om vad vi stoppar i oss . Vi tränar och  försöker att leva mer hälsosamt nu än förr (förutom stress) och ändå är vi sjukare än någonsin...
Eftersom maten som vi äter idag inte är lika näringsinnehållsrik som förr är det svårt för oss att äta helt rätt, fast vi försöker! Detta märks ganska tydligt på och i våra kroppar.  Man  kan ibland se hur vi mår på insidan genom att titta på bl a hud, hår och naglar! 

Att få i sig rätt mängd mineraler, vitaminer, antioxidanter etc som våra kroppar behöver för att må bra vet vi är svårt. På 40-talet såg det annars ut! Jordbruken är nu, jämfört med då,  storskaliga, jorden vi odlar på är nu mer utarmad och fisknäringen är idag till stor del en industri.  Vi äter mer färdigmat, äter oftare på restaurang och lagar mer sällan mat från grunden.

Forskning visar att en viktig del och pusselbit i vårt välmående är att vara i  balans mellan de två viktiga fettsyrorna, Omega-3 och Omega-6. Det här är två livsnödvändiga fettsyror som kroppen  själv inte kan producera utan vi måste tillföra de genom kosten.  Människans DNA är skapt för att vara i balans men vi lever inte därefter. Under de senaste decennierna har fettsammansättningen i kosten ändrats radikalt. Mättat fett har ersatts av fleromättat fett. Det har i sin tur fört med sig att vi nu får i oss mycket mer av fettsyran omega-6 i förhållande till omega-3. I dag använder vi kraftfoder och pellets, som vi matar kreatur och fisk med, som innehåller just Omega-6 och så även sabbmat och halvfabrikat.  Hela 75 % av den svenska befolkningen är i obalans, vilket ger negativa hälsoeffekter på bla hjärta, kärl och hjärna. 

Omega-3 fettsyror är viktiga byggstenar för cellerna, det centrala nervssystemet och din eget välmående! 

Våra barn och tonåringar som gärna prioriterar pizza, läsk och chips före fisk...har extra svårt att komma i fettsyrebalans. Vilket är tänkvärt! Det påverkar fråmst hjärta, kärl och hjärna. 

Gravida kvinnor ska verkligen se till att vara i fettsyrebalans, både under graviditen och efter förlossningen! Fostret behöver nämligen Omega-3  speciella veckor då  de ska utveckla hjärnan och synen. 

Forskningen visar också en annan hälovinst med att komma i fettsyrebalans nämligen att man kan förebygga hjärt- och kärlsjukdomar, förhindra depressioner, bromsa Alzheimers och lindra ADHD symtom.

Nu har det även kommit ut ett  fullvärdigt veganskt alternativ till balansoljan som är baserat på alger. Häftigt! Perfekt för veganer och fiskallergiker som väldigt ofta är i obalans enligt forskning eftersom  de inte äter fisk.

Låter detta intressant och Du vill veta mer om hur Du kan få koll på dina värden och hur just Du, inom 120 dagar, kan komma i fettsyrebalans och förbättra din hälsa? Då får du gärna boka in dig på en gratis hälsokonsultation så berättar jag mer. Det är väldigt intressant hur våra kroppar fungerar!
Välkommen!